Profilreklam är gåvor som företag ger till sina kunder för att helt enkelt marknadsföra sitt företag, en viss produkt eller tjänst. Alla företag bör vara noggranna med hur de spenderar sin budget och just profilreklam brukar vara ett väldigt billigt sätt att göra reklam på. Profilreklam fungerar på lite olika sätt. En funktion är att man vill koppla ihop företagen med någonting som är positivt. När du ger bort någonting gratis till en kund förstärker du den positiva bilden av ert företag. Alla blir tacksamma när de får en present. Tanken är att hitta en typ av profilreklam som kan användas av många olika människor under lång tid.
Profilreklam har många namn
Profilreklam kallas ibland för lite olika saker: presentreklam, giveaways och profilprodukter men man menar alltid samma sak. Det rör sig om produkter som ofta ges iväg som en liten present på till exempel mässor. Det kan vara en nyckelring, företagspenna, reflex, vattenflaska eller USB-minne. Profilreklam används också ofta vid större sportarrangemang eller musikevent. En del företag använder också profilreklam i direktmarknadsföring, till exempel när de gör reklamutskick som läggs direkt i kundernas brevlåda.
Olika typer av profilreklam
Det finns en rad olika produkter som kan användas i profilreklam. Företagspennan brukar alltid nämnas i dessa sammanhang men det kan också röra sig om ett paraply, godis, t-shirts eller golfbollar. En linjal med ert företags logo kan användas både hemma och på jobbet. Linjalen kanske lånas ut till kollegor eller andra personer. Varje gång linjalen används exponeras din logo och företagets varumärke stärks. Har ni besökare på företaget kommer även de att se linjalen och ert varumärke.
Att hitta rätt profilreklam
En profilprodukt ska alltid passa in på det ni som företag tillverkar eller står för. Säljer ni högkvalitativa och lyxiga produkter måste er profilreklam passa in i denna profil. Då kan ni till exempel välja en necessär i skinn med er signatur på eller en kvalitativ t-shirt i ekologisk bomull med perfekt passform. Varje gång er kund har på sig t-shirten med er slogan på så kommer han eller hon att påminnas om ert företag. Varje gång hen går på stan eller ett köpcentrum kommer hundratalsmänniskor att exponeras för ert varumärke. Om ni ska lyckas i er profilreklam beror på många olika saker. Det är viktigt att föra statistik och göra en utvärdering för att se hur lyckad kampanjen blev.