Eftersom konsumenterna upplever att deras beställning har nått företaget så fort de har slutfört den, förväntar de sig också att leveransen sker snabbt. Ju yngre företagets målgrupp är, desto viktigare är snabba leveranser eftersom de yngre åldersgrupperna generellt sett har högre förväntningar när det gäller köpprocessens tempo. Genom en snabb och korrekt leverans ökar också sannolikheten att kunden är nöjd med sitt köp, då en långsam eller felaktig leverans skapar omedelbar frustration hos kunden och lägger sig som en blöt filt över hela köpupplevelsen.
Daniel Mühlbach: grundare av Footway, har fokuserat på service och snabba leveranser vilket gett effekt! Varor som är i lager kan snabbt skickas och kunder behöver inte vänta mer än någon dag innan skorna kommit ända hem.
Fler valmöjligheter efterfrågas
Som ett aprilskämt publicerade Google i år ett videoklipp på YouTube där hemleveranser av produkter skedde via fallskärmsleveranser, något som faktiskt förekommer inom militären. Såväl utländska som inhemska e-handelsföretag har också bedrivit testverksamhet med drönarleveranser, vilket ligger närmare att i större utsträckning användas vid leverans av olika sorters varor. Även om vi inte är riktigt där än, ställer e-handelskunderna krav på mer flexibla leveranser och nyskapande frakttjänster. Idag förväntar sig kunderna inte bara snabba leveranser utan också en större valfrihet kring hur dessa ska ske.
E-handlarna själva ser gärna att andelen hemleveranser och leveranser till kundens arbete ökar medan leveranserna till de olika utlämningsställena minskar, då paketombuden tar betalt av fraktbolagen för förvaringen av paket. Konsumenterna har dock en annan uppfattning i frågan och upplever ofta att det lokala paketombudet är ett bra alternativ, förutsatt att öppettiderna är generösa och att det ligger inom ett skäligt avstånd från hemmet. Många konsumenter upplever också att hemleveranserna inte fungerar riktigt tillfredsställande.
Innovativa leveranser
I England ligger man steget före Sverige när det gäller innovativa leveranstjänster och där är det betydligt vanligare med till exempel leveranser på lördagar, paketautomater och avhämtning. Avhämtning, eller click and collect som det också kallas, innebär att kunden handlar på nätet men hämtar ut varan i företagets fysiska butik. Denna leveransform har flera fördelar: kunden kan hämta varan samma dag istället för att vänta på paketleverans, den medför en minskad returhantering eftersom varan kan bytas på plats i butiken och minskade fraktkostnader betyder också en ökad vinstmarginal för e-handlaren. Det är alltså ett snabbt, smidigt och lönsamt leveranssätt.
I Sverige är leverans till kundens utlämningsställe, till postlådan och till hemmet fortfarande de mest populära alternativen medan vissa hellre hämtar varan i företagets fysiska butik eller i en paketautomat. Nya leveransalternativ är dock under utveckling och det blir spännande att se hur nätkonsumenternas framtida beteenden kring leveranser kommer att se ut!